Rahsazan.ir
بنر
Slider Slider Slider
بنر
بنر

نیاز فوری 20 هزار کیلومتر از جاده‌های کشور به بهسازی

وزیر راه و شهرسازی در آخرین اظهارنظر خود درباره وضعیت جاده‌های ایران اعلام کرده قریب به 40 درصد از راه‌های کشور وضعیت بسیار بدی دارند.راه‌هایی که اگر برای آن‌ها راه حل کوتاه مدتی اندیشیده نشود قطعا پایه بسیاری از حوادث یا هزینه‌های غیر ضروری برای کشور خواهند شد.
در حال حاضر در کشور قریب به 48 هزار کیلومتر راه شریانی اصلی وجود دارد که اگر بر مبنای صحبت‌های آخوندی 40 درصد از آن‌ها نیاز به بهسازی فوری داشته باشند یعنی 20 هزار کیلومتر از راه‌های ایران در شرایط مطلوبی به سر نمی برند.
این در شرایطی است که محدودیت بودجه عمرانی دولت و تعداد بسیار زیادی پروژه هایی که در سال های گذشته از سوی دولت های نهم و دهم کلنگ زنی شده عملا امکان توجه به عملیات بازسازی و بهسازی راه‌ها را به حداقل رسانده است.
طبق اعلام وزیر برای بهبود شرایط جاده‌ها حداقل 8000 میلیارد تومان بودجه نیاز است که باید فکری برای نحوه تامین مالیات‌ها صورت گیرد.زیرا حتی در صورتی که بتوان بخش عمده ای از پروژه های نیمه تمام و در حین عملیات‌های اجرایی را به پیمانکاران بخش خصوصی واگذار کرد اما قطعا برای بهبود و بهسازی جاده‌ها دولت تنها سرمایه‌گذار عمده خواهد بود و پیمانکاران تنها کار اجرایی را بر عهده می گیرند.
این در شرایطی است که با وجود تاکید چند باره کارشناسان بر لزوم استفاده از طرح‌های راه سازی جدید و کنار گذاشتن روش های سنتی برای بالا بردن عمر جاده‌ها کمتر مورد توجه پیمانکاران فعال در راه های ایران قرار گرفته و هنوز شیوه آسفالت و قیرریزی در جاده‌های اصلی به عنوان مهمترین روش اجرایی در دستور کار است.
استفاده از شیوه‌هایی مانند بتن غلتکی و یا حفاظت از راه‌ها در فصول مختلف سال به خصوص در برابر کولاک و برف‌های زمستانی طرحی است که از چند ماه قبل از سوی دولت یازدهم مورد تاکید قرار گرفته و شاید در اولین زمستان امسال آزمایش خود را پشت سر بگذارد.
افزایش بودجه راهداری کشور در زمستان امسال در کنار طرح نظارت بر جاده‌ها حفظ کیفیت راه‌های کشور را نیز در دستور کار قرار داده که این مساله امید برای افزایش سن مفید برای جاده‌های ایران را بالاتر برده است.
با توجه به تنوع جغرافیایی و شرایط مختلف بارشی در ایران قطعا استفاده از یک شیوه راهسازی برای تمام نقاط کشور چندان به صرفه نخواهد بود و نمی توان جنس آسفالت و بتنی که برای استان‌های گرمسیر جنوبی کارآیی را دارد در استان های پر بارس و سردسیر کشور امتحان کرد.
همان طور که پیش ازاین نیز معاون راه روستایی وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد که در طرح های جدید این وزارتخانه قصد دارد با سنجش جاده مدنظر و استفاده از روش های مختلف طرح های عمرانی خود را اجرایی کند و از این طریق می توان امید داشت با استفاده از جنس عایق بهتر در راه‌هایی که در اوج مسیر ترانزیتی قرار دارند و یا در مناطق پر ارتفاع و سرد سیر عمر راه‌های ایران افزایش پیدا کند.
در شرایطی که کاهش قابل توجه قیمت نفت دست دولت را برای در نظر گرفتن بودجه عمرانی سال 1394 بسته و تعداد بسیار زیاد پروژه های عمرانی کلنگ زنی شده در سال گذشته دولت را زیر بار تعهدات بسیار زیادی برای سال های آینده برده است قطعا استفاده از روش هایی که عمر جاده‌های ساخته شده و فعال در کشور را بالا ببرد بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.
به خصوص در شرایطی که طبق اعلام وزیر راه نزدیک به نیمی از راه‌های ایران وضعیت مطلوبی از نظر کیفیت ندارند و برای ادامه پیدا کردن عمر آن ها باید برنامه ریزی و تامین اعتبارات لازم در دستور کار دولت قرار گیرد.
منبع: ایسنا
 Â