Rahsazan.ir
بنر
Slider Slider Slider
بنر
بنر

فعال‌ترین مرز جاده‌ای در زمینه واردات کالا معرفی شد

یک مقام مسئول اعلام کرد: از میان مرزهای جاده‌ای كشور، مرز بازرگان با سهم ۵۵ درصدی فعال‌ترین مرز در زمینه واردات كالا به كشور به شمار می‌رود.
به گزارش خبرگزاری مهر، فرامرز مداح با بیان اینکه در ۳ ماهه سال ۹۴ در مجموع ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تن كالاهای نفتی و غیرنفتی از مرزهای زمینی و آبی وارد و ۱۲ میلیون و ۴۹۶ هزار تن كالا از مرزهای كشور صادر شده است، گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته میزان واردات ۶ درصد كاهش داشته است.

وی با بیان اینکه از مجموع كالاهای صادر و وارد شده، میزان یك میلیون و ۷۱۷ هزار تن كالا از طریق مرزهای جاده‌ای از كشور خارج و میزان ۳۶۸ هزار تن از مرزهای جاده‌ای به كشور وارد شدند، افزود: از مجموع واردات و صادرات سهم جاده ۹.۵ درصد و سهم دریا ۹۰.۵ درصد است.

مدیركل دفتر فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با اشاره به اینکه از میان مرزهای جاده‌ای كشور، مرز بازرگان با سهم ۵۵ درصدی فعال‌ترین مرز در زمینه واردات كالا به كشور به شمار می‌رود. پس از آن مرزهای آستارا و میرجاوه با ۱۹ و ۱۲ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند، اظهار داشت: عملكرد مرزهای جاده‌ای در زمینه صادرات كالا از كشور نشان می‌دهد طی ۳ماهه سال ۹۴، مرز بازرگان با ۲۳ درصد در رده نخست و پس از آن مرزهای دوغارون با ۱۲ درصد و آستارا با ۹ درصد قرار دارند.

وی با بیان اینكه سهم كامیون‌های ایرانی در صادرات كالا ۵۹ درصد و در جابه‌جایی واردات كالا ۴۰ درصد بوده است، افزود: از مجموع كالاهای صادر شده بیشترین میزان به كشورهای افغانستان و تركیه و از مجموع كالاهای وارد شده بیشترین میزان از كشورهای تركیه و آذربایجان بوده است.

وی با اشاره به اینكه در این مدت ۷۰ هزار نفر مسافر توسط ۸ هزار دستگاه وسیله‌نقلیه مسافری وارد كشور شدند، افزود: در جابه‌جایی این سافران سهم اتوبوس ۴۵ درصد، مینی‌بوس ۸ درصد و سواری ۴۷ درصد است، همچنین تعداد ۸۴ هزار نفر توسط ۱۰ هزار دستگاه وسیله‌نقلیه مسافری از كشور خارج شدند كه سهم اتوبوس ۴۶ درصد، مینی‌بوس ۴ درصد و سواری ۵۰ درصد بوده است.

مداح درباره آمار تردد وسایل‌نقلیه مسافری در مرزهای كشور گفت: در این مدت، بیشترین تردد وسایل‌نقلیه مسافری در مرزهای دوغارون با ۳۶ درصد و بیله‌سوار با ۱۶ درصد بوده است. از مجموع مسافران وارد شده به كشور ۳۲ هزار نفر مسافر خارجی و ۳۸ هزار نفر مسافر ایرانی بوده و از مجموع مسافران خارج شده از كشور ۳۶ هزار نفر مسافر خارجی و ۴۸ هزار نفر مسافر ایرانی از مرزهای جاده‌ای كشور خارج شدند.