Rahsazan.ir
بنر
Slider Slider Slider
بنر
بنر

10 میلیارد دلار پروژه‌ حمل‌و نقل ایران درانتظار شرکت‌های ترکیه

علی رضا بیگدلی، سفیر ایران در ترکیه در مصاحبه ای در آنکارا اظهار کرد ایران بدنبال شراکت با شرکت‌های ترکیه برای پروژه‌های آزاد راه، فرودگاه و راه آهن به ارزش 10 میلیارد دلار ظرف سه تا پنج سال آینده است.
به گزارش ایسنا، بیگدلی به بلومبرگ گفت: ما پروژه‌های زیادی داریم و آماده ایم این پروژه‌ها را به شرکتهای ترکیه ای مطرح در سطح بین المللی اعطا کنیم.
ترکیه و ایران در شرایطی که انتظار می‌رود محدودیتهای تجارت بین المللی علیه ایران تسهیل شود، قصد دارند تجارت سالانه میان دو کشور را امسال دو برابر کرده و به 30 میلیارد دلار افزایش دهند. دو کشور پس از 10 سال مذاکره، در ژانویه توافق تجارت ترجیحی را امضا کردند. ایران همچنین بدنبال داشتن سهم بزرگتری در بازار انرژی ترکیه است.
با اینهمه افزایش چشمگیر تجارت میان دو کشور همسایه به توافق هسته ای ایران با قدرتهای جهان که برداشته شدن تحریمهای تجاری را بدنبال خواهد داشت، بستگی دارد.
سفیر ایران در ترکیه در این مصاحبه عنوان کرد: قرارداد به شرکتهای ترکیه ای از طریق همکاری مشترک با شرکتهای ایرانی و بدون مزایده اعطا خواهد شد. شرکت ساخت و ساز برگیز اینشاات (Bergiz Insaat) در حال حاضر با شراکت یک شرکت دولتی ایران پروژه ساخت یک آزادراه به ارزش یک میلیارد دلار و پروژه مترو به ارزش 800 میلیون دلار در شمال غرب کشور را آغاز کرده است.
بیگدلی گفت: بانک دولتی زیرات بانکاسی هم احتمالا با ایران همکاری می‌کند. هالک بانکاسی ترکیه مبادلات مالی مربوط به خرید انرژی از ایران را انجام می‌دهد.
سفیر ایران در ترکیه همچنین اظهار کرد: ما در تلاش برای بهبود تجارت به ارز ملی با ترکیه هستیم و برای این منظور به مکانیسمی برای حمایت از بازرگانان در برابر نوسانات ارزی شدید خارجی نیاز است.