Rahsazan.ir
بنر
Slider Slider Slider
بنر
بنر

لودرها به جان ساختمان‌های غیرمجاز می‌افتند

طبق برنامه‎ریزی ها از سوی سازمان اراضی،‌ کلیه تصرفات و ساخت وسازهای غیرقانونی در اراضی کشاورزی پس از سال 85 به حکم قانون قلع و قمع خواهد شد.

هر روز از فروش اراضی کشاورزی و به حراج گذاشته شدن زمین ها در کشور خبر می‎رسد. یک روز از فروش 100هزار پرونده تغییر کاربری اراضی و روز دیگر از وجود 500 هزار ساخت وساز غیر مجاز در این اراضی صحبت می‎شود.
همین چند روز پیش بود که وزیر جهاد کشاورزی از وجود بیش از 100هزار پرونده زمین خواری در اراضی کشاورزی خبر داد و حال گفته شده است از سال 85 تاکنون حدود 500 هزار مورد ساخت و ساز غیرمجاز در اراضی کشاورزی انجام شده است.
طبق گفته رئیس سازمان امور اراضی کشور از سال 85 تاکنون حدود 100 هزار پرونده تخلف و تصرف در اراضی کشاورزی در مجامع قضایی تشکیل شده که احکام قضایی حدود 70 درصد پرونده‌ها صادر شده اما احکام به‌طور کامل اجرا نشده است.
حال با توجه به این حجم ساخت و سازها و شنیده شدن افزایش تخلفات زمین‌خواری ، این پرسش مطرح می‌شود آیا این زمین‌ها دوباره به کاربری کشاورزی برگشته می‌شوند و اینکه تا چه اندازه به درآمد کشاورزان لطمه وارد شده است.
به گفته قباد افشار ، براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده نخستین گروه‌های عملیاتی اجرای احکام قضایی با ماشین آلات و تجهیزات مناسب در استان‌های تهران، مازندران، گیلان، گلستان و البرز ساخت‌و‌سازهای غیرمجاز را تخریب و قلع و قمع می‌کنند.
حالا رئیس سازمان امور اراضی کشور گفته است که احکام صادره پرونده‎های تصرف و تخلف در اراضی کشاورزی که از سال 85 تاکنون اجرا نشده است در سال 94 پیگیری و اجرایی می‎شود.
این در حالی است که باید پیش از اعطای مجوزهای ساخت و ساز این پیگیری صورت می‌گرفت تا لطمات کمتری به اراضی کشاورزی وارد شود.
افشار همچنین از تصویب آیین‌نامه جلوگیری از خردشدن اراضی کشاورزی در هیئت دولت خبر داده و گفته است که براساس این آیین‌نامه از خردشدن اراضی کشاورزی که یکی از عوامل مهم تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی است جلوگیری می‎شود. علاوه بر این برای کشاورزانی که بدون دلیل زمین کشاورزی را به مدت پنج سال کشت نکنند از سال دوم برای آنها اخطاریه صادر می‌شود و در صورت بی‌توجهی در سال پنجم سند آنها باطل و زمین زراعی در اختیار کشاورزان دیگر قرار می‎گیرد.
این قانون با رویکرد جرم انگاری و برخورد قاطع با متخلفان و متصرفان اراضی کشاورزی و منابع طبیعی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مطرح است و به زودی به تصویب خواهد رسید.امسال به طور جدی با متخلفان و زمین خواران برخورد قانونی و قاطعی انجام می‌شود تا انتظار مردم برای حفظ اراضی حاصلخیز کشور برآورده شود.
حال قرار است نظارت بر این ساخت‌و‌سازها هر رور بیشتر شود؛ به گونه‌ای که مقرر شده است، امسال گشت‌ها دو برابر شود و از 130 منطقه به 260 منطقه و شهرستان افزایش یابد. در تعطیلات نوروزی امسال از 26 اسفند تا هفدهم فروردین با 40 هزار مورد تخلف و تصرف غیرقانونی در اراضی کشاورزی با حضور به موقع گشت برخورد شده است. در پی فعالیت گشت‎های ویژه حفظ کاربری اراضی کشاورزی از بیش از 60 درصد تخلفات و تغییر کاربری های غیرمجاز در همان مراحل اولیه جلوگیری شده است.
چنانچه ساخت و سازها در اراضی کشاورزی آبی و باغی باشد حکم قلع و قمع اجرا و مجددا به اراضی کشاورزی تبدیل می شود اما اگر از اراضی دیم درجه سه باشد و ارزش اقتصادی چندانی نداشته باشد پس از بررسی در کمیسیون مجوز برای مالکان صادر می‌شود.
رئیس سازمان امور اراضی کشور گفته است که براساس آمارهای موجود بیش از 14 هزار مورد پرونده تخلف در سطح 11 هزار هکتار که بیش از 50 درصد آنها به سال‎های پیش از 93 مربوط است در مراجع قضایی تشکیل و دردست پیگیری است.