Rahsazan.ir
بنر
Slider Slider Slider
بنر
بنر

بازنگری در سهمیه سوخت خودروهای دیزلی

با توجه به قاچاق گسترده گازوییل و مصرف بالای این نوع سوخت در کشور قرار است در میزان سهمیه سوخت گازوییل کامیون و کامیونت ها بازنگری شده و سهمیه آنها براساس بارنامه توزیع شود.
پس از اجرای طرح ساماندهی و بازنگری در کارت های سوخت خودروهای بنزین سوز که منجر به ابطال و تغییر کلاس بیش از 6 میلیون کارت سوخت شد، نهادهای مسوول به سراغ ساماندهی بازار سوخت خودروهای دیزلی رفته اند.
مصرف گازوییل در کشور از وضعیت مطلوبی برخوردار نیست و گزارش ها حاکی از آن است که سهمیه بندی نتوانسته میزان مصرف گازوییل را کاهش دهد.
گزارش ها نیز از قاچاق گسترده گازوییل به کشورهای همسایه و بازار داغ فروش سهمیه گازوییل در نواحی مرزی حکایت دارد.
بنابراین، بازنگری در شیوه عرضه سهمیه گازوییل به خودروهای باری در دستور کار گرفته به طوری بیژن نامدار زنگنه، اخیرا از انعقاد تفاهم نامه ای با وزیر راه و شهرسازی خبر داده که براساس آن، تحویل گازوئیل به رانندگان تا سال آینده برمبنای بارنامه خواهد بود.
وزیر نفت خاطرنشان کرد: باید به سرعت به سمتی حرکت کنیم تا سوخت مایع جز در بخش حمل و نقل، در بخش دیگری توزیع نشود.
محسن روحانی مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی پیشتر به ایرنا، گفته بود: در گروه بندی خودروهای گازوییل سوز باری و مسافری و میزان سهمیه دریافتی آنها بازنگری خواهد شد.
روحانی با بیان اینکه حدود 790 هزار کارت سوخت برای خودروهای گازوییل سوز صادر شده، اضافه کرد: از طریق ساماندهی وسایل گازوییل سوز و گروه بندی جدید سهمیه این خودروها عادلانه خواهد شد.
وی اظهار داشت: در مجموع 9 گروه خودرویی سهمیه نفت گاز دریافت می کنند که شامل 6 گروه باری و سه گروه مسافربر می شوند.
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی با بیان اینکه تدابیر ویژه ای برای جلوگیری از قاچاق سوخت در جایگاه های عرضه سوخت در مناطق مرزی انجام می شود، افزود: براساس سیاست توزیع منطقه ای شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، عرضه سوخت در مناطق مرزی به شکل ضریبی خاص انجام می شد، اما براساس سیاست جدید دو پارامتر جدید در این مناطق مرزی در نظر گرفته شده است.
مدیر سامانه هوشمند سوخت شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ادامه داد: براساس پارامترهای جدید، محدودیت هایی برای حق برداشت در یک بازه زمانی مثلا 8 ساعت و نیز طی 24 ساعت در نظر گرفته شده تا از این طریق امکان قاچاق کاهش یابد.

روحانی گفت: تدابیر ویژه ای برای عرضه سوخت و به ویژه گازوییل در مناطق مرزی در نظر گرفته شده که مسوولان این مناطق براساس شرایط خاص هر منطقه، نوع خاصی از این طرح ها را انتخاب می کنند.
وی خاطرنشان کرد: از طریق اعمال این محدودیت ها میزان مصرف قاچاق گازوییل کاهش یافته و از مصرف نفت گاز در بخش حمل و نقل در سال گذشته به نسبت سال ماقبل آن حدود یک درصد کاسته شده است.
حسین هاشمی معاون صنایع و انرژی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت نیز در خصوص ساماندهی و تغییر کلاس سهمیه گازوئیل برخی از خودروهای دیزلی، اظهار داشته بود: در حال حاضر تمام ناوگان باری زیر 10 تن در یک طبقه کارت سوخت قرار دارند و از سهمیه یکسانی برخوردار هستند به طور مثال وانت بارهای دیزلی زیر 3.5 تن در حال حاضر سهمیه ای معادل کامیون های 10 تن دریافت می کنند.
این مقام مسئول، افزود: بنابر این مقرر شده ناوگان باری زیر 10 تن به سه زیر کلاس جدید طبقه بندی شوند که شامل ناوگان زیر 3.5 تن، ناوگان باری بین 3.5 تا 6تن و ناوگان باری 6 تا 10 تن که هر کدام از دی ماه تحت یک طبقه مستقل کارت سوخت قرار خواهند گرفت و پس از آن سهمیه ها نیز متناسب با گروه بندی جدید اصلاح خواهد شد.
معاون ستاد سوخت با تاکید بر اینکه براساس بررسی های انجام شده بیش از 90 درصد از ناوگان خودروهای دیزلی کمتر از 80 درصد سهمیه تخصیصی را مصرف می کنند، اظهار داشت: با توجه به این موضوع برای جلوگیری از سوء استفاده و فروش غیر مجاز و قاچاق گازوئیل، تغییرات جزئی در میزان سقف برداشت گازوئیل به عمل می آید که در آینده نزدیک اطلاع رسانی خواهد شد.
وی همچنین از اجرای طرح اصلاح کلاس بندی کارت های سوخت ناوگان مسافری دیزلی در راستای توزیع عادلانه سوخت در آینده نزدیک خبر داد و تاکید کرد: در حال حاضر طبقه بندی مناسبی در کارت های سوخت بخش مسافری وجود ندارد.
هاشمی افزود: به عنوان نمونه یک مینی بوس مسافری 19 نفره روزانه 60 لیتر و مینی بوس های 21 نفره ، 300 لیتر روزانه سوخت گازوئیل دریافت می کنند که در طبقه بندی جدید این معضل اصلاح خواهد شد.
منبع: ایرنا
 Â