Rahsazan.ir
بنر
Slider Slider Slider
بنر
بنر

خطوط ترانزیتی جاده‌ها کمرنگ می‌شود

با وارد شدن طرح‌های کلان کشور در حوزه توسعه خطوط ریلی و افزایش نقش راه‌آهن در حوزه ترانزیت به مرحله‌ی اجرا، به نظر می‌رسد رفته‌رفته آمارهای مشارکت این بخش در جابه‌جایی کالا رو به افزایش گذاشته است هرچند هنوز این آمارها تا رسیدن به اهداف کلان فاصله زیادی دارد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، طبق آخرین آمارهای ارائه شده از سوی وزارت راه و شهرسازی سهم راه‌آهن در طول سه ماهه ابتدایی امسال در حوزه ترانزیت کالا نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشدی 88 درصدی را داشته است؛ آماری که پس از افزایش 55 درصدی سهم این بخش در سال 1393 نشان‌دهنده رو به رشد بودن سهم راه آهن در حوزه ترانزیت کالاست. جابه‌جایی حدود 13 میلیون تن کالا از سوی خطوط ریلی نشان از آن دارد که بخشی از صاحبان بار در طول ماه‌های گذشته ترجیح دادند راه‌آهن را جایگزین جاده کنند.
با وجود این آمار اما هنوز سهم راه‌آهن از ترانزیت کل کالا در حدود شش درصد اعلام شده که نشان‌دهنده برتری قاطع جاده‌ها در این حوزه نسبت به حمل‌ونقل ریلی است. این در شرایطی است که طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته در قوانین بالا‌دستی نظام و در اهداف کلان کشور باید سهم راه‌آهن بیشتر از این باشد.
وزیر راه و شهرسازی در ابتدای آغاز به کار خود در سال 1392 اعلام کرد این وزارتخانه در قالب برنامه‌ای میان‌مدت قصد دارد سهم راه‌آهن را به حدود 20 درصد از سهم ترانزیت کل کشور برساند که البته این هدف نیز جنبه ابتدایی داشته و باید تکامل پیدا کند.
ایمنی بالا و کم‌مصرف بودن قطار نسبت به دیگر وسائل نقلیه به خصوص جاده باعث شده در اهداف کلان ترانزیتی کشور‌های توسعه یافته جایگاه ویژه‌ای به این صنعت حمل‌ونقلی داده شود و چه در عرصه مسافری و چه در عرصه بار این حوزه بار دیگر در سال‌های اخیر مطرح شود.
با وجود این در ایران به دو دلیل عمده تاکنون چندان راه آهن نتوانسته در عرصه باری نقشی کلیدی ایفا کند. اصلی‌ترین عامل زیرساختی آن محدودیت دسترسی خطوط ریلی در ایران است که جز چند شهر بزرگ، دیگر مناطق کشور را در بر نمی‌گیرد.
محروم‌ بودن تعداد قابل توجهی از استان‌های ایران از خطوط ریلی خود شاهدی براین ادعاست که چرا صاحبان بار ترجیح می‌دهند کالاهای خود را از طریق جاده جابه‌جا کنند. قرار داشتن تعداد قابل توجهی از واحد‌های صنعتی و تولیدی کشور در مناطق بین‌شهری و فاصله آنها تا ایستگاه‌های قطار باعث شده موضوع هزینه نیز در حمل‌ونقل ریلی افزایش قابل توجهی پیدا کند.
در کنار آن بسیاری از صاحبان بار نسبت به تعرفه بالای حمل بار از سوی راه‌آهن معترض‌اند که البته در این رابطه قول مساعد راه‌آهن باعث شده امیدواری برای کاهش این تعرفه در سال‌های آینده بیشتر شود.
با وجود تمام این شرایط افزایش سهم راه‌آهن در حوزه ترانزیت کالا نشان از آن دارد که برنامه‌های حمایتی و تسهیلاتی دولت در این عرصه جوابگو شده و احتمالا در سال‌های آینده خبرهای خوش بیشتری از این عرصه به گوش خواهد رسید. هرچند برای تغییر و تحول جدی نیاز به یک برنامه‌ریزی بلند‌مدت و بسیج‌کردن امکانات برای افزایش دسترسی راه‌آهن به حوزه‌های مختلف اقتصادی کشور وجود دارد.