Rahsazan.ir
بنر
Slider Slider Slider
بنر
بنر

اوضاع و احوال تحصیلات رانندگان اتوبوس


آمارها نشان می‌دهد تعداد زیادی از رانندگان حمل و نقل عمومی بی سواد یا کم سواد هستند که این موضوع تاثیر زیادی بر سوانح رانندگی دارد.
به گزارش خبرنگار مهر، یکی از موضوعاتی که در چند ساله اخیر جزو عوامل موثر بر تصادفات جاده‌ای مطرح می‌شود، سطح تحصیلات رانندگان است. براین اساس میزان تلفات در میان رانندگانی که تحصیلات کمی داشتند یا بی سواد بودند بیشتر بوده و بخش زیادی از سوانح رانندگی به این بخش اختصاص داشته است. آمارها نشان می‌دهد ۲۴ درصد فوتی‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای بی‌سواد هستند و ۲۲.۷ درصد آنها تحصیلات ابتدایی دارند.
همچنین از میان فوت شدگان، ۲۰ درصد تحصیلات راهنمایی، ۷.۵ درصد دبیرستانی، ۱۳ درصد زیردیپلم و ۱۰.۳ درصد دانشجو و یا بالاتر از لیسانس هستند. بنابراین ۸۷.۲ درصد از فوتی‌ها را افراد دیپلم و یا زیردیپلم تشکیل می‌دهد که در نهایت این آمارها نقش عوامل انسانی در رانندگی و تصادفات جاده ای را بیشتر نشان می‌دهد.
در این میان سطح تحصیلات در میان رانندگان حمل و نقل عمومی به خصوص اتوبوس و مینی بوس اهمیت زیادی دارد؛ چراکه جان عده ای انسان دیگر هم در دست آنها است. اما آمارها حاکی از آن است که سطح تحصیلات در میان این قشر بسیار پایین است؛ بطوریکه تعداد زیادی از رانندگان حمل و نقل عمومی بی‌سواد یا کم سواد هستند که همین موضوع علاوه بر اینکه خواندن علایم و تابلوهای راهنمایی و رانندگی را دشوار یا حتی غیرممکن می‌کند بلکه آنها به دلیل نداشتن سواد کافی، استفاده ازتمام تجهیزات اتوبوس‌ها را هم ندارند.
براین اساس، در شرایطی که برای استخدام رانندگان اتوبوس در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تعریف شده، میزان سطح سواد، حداقل سیکل تعیین شده که این خود یک شروع نامناسب برای استخدام رانندگان است. ضمن آنکه در چندسال پیش سطح سواد برای استخدام رانندگان، ابتدایی تعریف شده بود که در چندسال اخیر این میزان به سیکل افزایش پیدا کرده است.
۸.۱ بی‌سواد در میان رانندگان حمل و نقل عمومی
البته مسئولان سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای معتقدند که با افزایش سطح تحصیلات برای استخدام رانندگان موافق هستند اما بر سر راه این کار، مشکلاتی دارند و برای تغییر از مدرک پنجم دبستان به سیکل هم، با مخالفت طیف زیادی از نمایندگان مجلس و مسئولان استانی روبرو بودند.
این در حالی است که شغل رانندگی بطور مستقیم با جان انسان‌ها سر و کار دارد و هر ساله تصادفات، جان بسیاری از انسان‌ها را می‌گیرد که در این میان حمل و نقل عمومی وظیفه بیشتری برای حفظ جان انسان‌ها دارد و باید عوامل بروز سانحه را به حداقل برساند.
در این خصوص، جواد هدایتی در گفتگو با مهر با اشاره به سطح تحصیلات رانندگان حمل و نقل عمومی، گفت: از مجموع رانندگان حمل و نقل عمومی ۸.۱ درصد بی سواد هستند و ۴.۵ درصد فقط سواد خواندن و نوشتن دارند.
به گفته وی از مجموع این دسته از رانندگان ۲۲.۳ درصد تاپایان ابتدایی درس خوانده‌اند و ۲۴.۴ درصد تحصیلات دیپلم دارند. مدیرکل دفتر آمار، ایمنی و ترافیک با بیان اینکه از این آمار ۱.۷ درصد تحصیلات کاردانی و ۱.۳ درصد تحصیلات کارشناسی دارند، افزود: در کل رانندگان حمل و نقل عمومی ۳۸ نفر تحصیلات کارشناسی و ۱۱ نفر تحصیلات حوزوی دارند.
بنابراین آمارها نشان می‌دهد که سطح تحصیلات در میان قشر رانندگان بسیار پایین است در حالیکه این قشر مسئولیت زیادی را در قبال جان افراد دارند و حجم بالای مسافرت و جابجایی‌ها در حمل و نقل عمومی نشانگر اهمیت این بخش از حمل و نقل است. چراکه در بسیاری از مواقع وقتی یک اتوبوس دچار سانحه می‌شود، خودروهای دیگر را هم درگیر می‌کند و علاوه بر آسیب به مسافران آن، به سایر سرنشینان خودرو هم آسیب وارد می‌شود.